تحلیلی از چشم انداز ۱۲۰ ساله؛ آیا قیمت های اخیر مس یک ابر چرخه است؟

نشریات Visual Capitalist Elements و MINING.COM و منابع دیگر: عوامل متعددی وجود دارد که می تواند قیمت مس را به بالاترین سطح برساند. از جمله این عوامل می توان به بهبود جهانی از پاندمی کرونا، بسته محرک مالی چند تریلیون دلاری آمریکا و انتقال انرژی که در حال انجام است، اشاره کرد.

در نتیجه این عوامل، برخی بانک های جهانی یک ابر چرخه را برای این فلز پیش بینی کرده اند و این امر باعث افزایش قیمت هایی شده که می تواند دهه ها به طول انجامد. برای ترسیم روند فعلی و چشم انداز این فلز، نمودار اینفوگرافیک ذیل از اطلاعات فدرال رزرو آمریکا و موسسه مشاوره Roskill برای به تصویر کشیدن روندهای افزایشی قبلی مس طی ۱۲۰ سال گذشته ترسیم شده است.

ظهور یک ابرچرخه فوق العاده؛ ابرچرخه آمریکا

صنعتی شدن و شهرنشینی در آمریکا جرقه اولین ابر چرخه قرن بیستم را رقم زد. مهاجرت و رشد طبیعی باعث افزایش جمعیت آمریکا از ۴۰ میلیون نفر در سال ۱۸۷۰ به ۱۰۰ میلیون نفر در ۱۹۱۶ شد. ارزش کالاهای تولید شده در آمریکا بین سال های ۱۸۷۰ تا ۱۹۱۶ تقریبا ۱۰ برابر افزایش یافت. کاهش چشمگیر مصرف جهانی و رکود بزرگ، باعث موفقیت این چرخه شد و قیمت مس را به پایین ترین سطح از سال ۱۸۹۴ (۴۶۹۰ دلار در هر تن) رساند.

در طول جنگ جهانی دوم دولت آمریکا مس را به عنوان فلزی حیاتی برای ارتش در نظر گرفت. به منظور حفظ عرضه مس، استفاده از مس در ساخت و ساز ساختمان ممنون شد و عرضه به تولیدکنندگان خاص اختصاص یافت.

در مرکز بازارهای جهانی مس؛ بورس فلزات لندن قیمت مس را در ۵۶ پوند در هر تن معادل ۳۵۱۴ دلار در هر تن (با ضریب تورم سال ۲۰۲۱) در طول جنگ تعیین کرد و دولت مجوز کنترل خریدها را صادر کرد. قیمت رسمی پس از جنگ به دلیل افزایش تقاضا برای بازسازی و ظهور خودروها افزایش یافت اما کنترل قیمت تا سال ۱۹۵۳ لغو نشد.

نمودار ۱۲۰ ساله، ابر چرخه قیمت مس

آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی، کشورهای اروپای غربی و آسیای شرقی پس از جنگ جهانی دوم رشد غیر معمولی را تجربه کردند. بازسازی اروپا و ژاپن بازار کامودیتی ها را بهبود داد و علیرغم خسارات مادی، تجهیزات و کارخانه های صنعتی از جنگ کاملا سالم ماندند.

با شروع برنامه های ذخیره سازی استراتژیک، جنگ کره در سال ۱۹۵۰ تقاضا را بیشتر تقویت کرد. در ژانویه ۱۹۵۱ دولت آمریکا برای مس داخلی سقف قیمتی را تعیین کرد (۲۴.۶ سنت در هر پوند) که تا پایان سال ۱۹۵۲ پابرجا بود. کنترل قیمت ها، قیمت های داخلی آمریکا را نسبت به قیمت های جهانی پایین تر نگه داشت و کمبود هایی ایجاد کرد.

براساس اعلام شرکت مدیریت دارایی Winton، قیمت های آمریکا پس از انتشار این کنترل ها پایین تر باقی ماند چراکه تولیدکنندگان سعی کرده اند از جایگزینی مفتول های مسی با مواد ارزان تر مانند آلومینیوم جلوگیری کنند. این بازار دو لایه که شامل قیمت های تولیدکننده برای مصرف کنندگان آمریکایی و قیمت های بورس فلزات لندن برای مصرف کنندگان غیر آمریکایی بود، تا سال ۱۹۷۰ برقرار بود.

دوره Pax Americana از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ تا اوایل دهه ۱۹۷۰ پدید آمد زمانی که سقوط سیستم پولی Bretton Woods و بحران نفتی ۱۹۷۳ باعث بیکاری و تورم بالا در بیشتر کشورهای غربی شد. سپس قیمت ها در سال ۱۹۷۳ به ۹۱۹۶ دلار در هر تن افزایش یافت.

رشد عظیم کشورهای آسیای شرقی شامل ۴ کشور ببرهای آسیا و همچنین چین، دو ابر چرخه بعدی قرن را در بین سال های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۴ و کامودیتی ها را در دهه ۲۰۰۰ بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ ایجاد کرد.

به طور خاص ژاپن نقش اصلی را در سومین ابر چرخه قرن بازی کرد. این کشور با متوسط رشد اقتصادی ۱۰ درصد در سال تا دهه هفتاد، رکورد اقتصادی را به دست آورد. اقتصاد این کشور از ایتالیا سبقت گرفت و به سومین اقتصاد بزرگ در جهان ارتقا پیدا کرد و بعد از آمریکا و اتحاد جماهیر شوری قرار گرفت. به طور ویژه رشد ژاپن در صنایع سنگین و در فناوری های پیشرفته بسیار زیاد بود.

چرخه اخیر در سال ۲۰۰۲ پس از پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی WTO و شروع به نوسازی اقتصاد این کشور، آغاز شد. این کشور به رشد گسترده زیرساخت ها و شهرها در مقیاس بی سابقه ای وارد شد. قیمت مس در ماه می ۲۰۰۶ با فشار شدید تقاضای چین به ۹۰۰۰ دلار در هر تن رسید.

افزایش های قبلی مس الگویی از رشد گسترده، صنعتی شدن و فناوری های جدید را نمایش می دهد که می تواند به تقاضا و قیمت کمک کند.

پست های مرتبط

پیام بگذارید