دکتر شکوری، رئیس انجمن مس ایران در نخستین گردهمایی نوآوری و فناوری مجتمع مس شهربابک مطرح کرد: استقبال شرکت ملی صنایع مس ایران از ‌دستاوردهای دانش‌بنیان‌ها بمنظور نیل به تحقق تولید یک میلیون تن کاتد مس ستودنی است

روز‌ گذشته (دوشنبه ۲۸ آذرماه) نخستین گردهمایی نوآوری و فناوری مجتمع مس شهربابک با عنوان «مسینو» برگزار شد؛ این گردهمایی با هدف اعلام نیازهای فناورانه با استقبال شرکت ملی مس ایران مواجه شد که قطعاً گامی بزرگ در راستای توسعه صنعت مس و رسیدن به تولید یک‌میلیون تن تولید کاتد مس خواهد بود.
دکتر بهرام شکوری، رئیس انجمن مس ایران با اظهار خرسندی از برگزاری این گردهمایی با شعار «نوآوری، تکمیل‌کننده پازل تولید» که با همت مجتمع مس شهربابک با عنوان «مسینو» برگزار شد، بیان کرد: این گردهمایی اقدام بزرگی است و نگاه شرکت ملی مس ایران به اقدامات نوآورانه برای شناخت فناوری‌های جدید در راستای رفع خلاءهای موجود و افزایش راندمان تولید، ستودنی است. این اقدام باعث می‌شود در حوزه صنعت مس بجای مصرف‌کننده تکنولوژی و دانش به تولیدکننده دانش و فناوری تبدیل شویم.
دکتر شکوری افزود: حرکت به سمت تعمیق ارتباط دانشگاه و حوزه صنعت، اقدامی درست و فرصتی مناسب برای تقویت ساخت داخل است اما این موضوع را در نظر داشته باشیم که صنعت دنیا سمت‌وسوی هوشمند سازی گرفته و رقابت در دنیا براساس بهره‌وری بالاتر و قیمت تمام‌شده کمتر تعریف می‌شود، این مسئله لزوم ورود صنعت کشور به این حوزه را نهی نمی‌کند ولیکن تا زمان دستیابی به این توانایی، واردات یک راهکار لازم برای توسعه در معادن و صنایع است تا تعللی در روند تولید ایجاد نشود.
دکتر شکوری تشریح کرد: در برخی موارد تمرکز بر ساخت قطعات، اقتصادی‌تر از تولید یک محصول است؛ برای مثالی واضح‌ اگر قطعات یک‌ماشین را خریداری کرده و اسمبل نماییم هزینه بالاتری را نسبت به خرید ماشین متحمل می شویم. به عبارتی میزان سود حاصل از فروش ماشین بسیار کمتر است از سود فروش قطعات.
وی افزود: بر همین مبنا یکی از حوزه‌هایی که برای ورود با مهندسی معکوس بسیار سودآور است ساخت قطعات می باشد نه خود ماشین. اقدامات این‌چنینی در کشور انجام شده و موفق هم بوده به انضمام اینکه صرفه ارزی هم ایجاد می‌نماید، در مواردی این‌چنینی در روند اجرای کار شخصاً حاضر بودم و توانایی انجام آن را تائید می‌کنم.
رئیس انجمن مس ایران خاطرنشان کرد: این اقدامات با ارتباط عمیق‌تر با دانشگاه و دانشجویان مستعد و همچنین ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان به‌خوبی حاصل می‌شود و شرکت‌ها باید به این استعدادها اعتماد داشته باشند. در حوزه مس هم شرکت ملی مس باید فضا را برای این ارتباط در سطوح بالاتر فراهم نماید.
وی یادآور شد: با تولید انبوه، قیمت تمام‌شده هم کاهش پیدا می‌کند و در ماشین‌آلات سنگین هم باید به این موضوع توجه داشته باشیم که آیا قیمت تمام‌شده تولید داخلی یک محصول صرفه تولید دارد یا خیر. اگر ارزان در کشور قابل تولید هست حتماً باید به سراغ آن رفت اگر نه، باید ان را وارد کنیم. شرکتی مثل تویوتا ۱۰ میلیون ماشین تولید می‌کند که ۷۵ درصد آن را به بازار خارج می‌فروشد اما در مواردی همچون تولید ۵۰۰ هزار خودرو این صرفه تولید را توجیه نمی‌کند.
رئیس انجمن مس ایران با اشاره به جهش بلند صنعت مس برای تولید یک‌میلیون تن تولید کاتد، اقدام اصلی را تغییراتی ساختاری دانست و افزود: در حال حاضر برنامه تولید ۱ میلیون تن کاتد در کشور نیازمند تغییر برخی ماشین‌آلات است و اسکیل ماشین‌آلات در معادن باید بزرگ‌تر شود. وقتی بناست عملیات در این معادن چهار برابر شود ماشین‌آلات بزرگ‌تری را می‌طلبد که باید به سمت نوآوری‌ها در دنیا حرکت کنیم اما به‌موازات آن باید ساخت داخل تقویت و تعمیق گردد.
دکتر شکوری در پایان از تلاش‌های ارزنده مهندس محمودی مدیرعامل مجتمع مس شهربابک در تبیین و نشر ضرورت‌های به کارگیری فنون و ابزار نوآورانه در تولید معدنی کشور به واسطه برگزاری نخستین گردهمایی «نوآوری و فناوری مجتمع مس شهربابک» تقدیر کرد و گفت: این اقدام مایه افتخار و دلگرمی فعالین این حوزه است و استمرار آن بدون شک زمینه‌ساز ایجاد افکار جدید، توسعه و افزایش بهره‌وری در تولید این حوزه خواهد بود.

پست های مرتبط

پیام بگذارید