علیزادگان، مدیرعامل شرکت نوید فرآیند البرز مطرح کرد: سیاست‌گذاری غلط دولت، مانع تولید

فعالان صنعتی و تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف صنعتی با چالش‌های مشابهی روبرو هستند. این مشکلات عموما از سیاست‌گذاری غلط مسئولان نشات می‌گیرد و سودآوری تولید را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. بروکراسی حاکم بر فرآیند اداری، موازی‌کاری در قوانین، دخالت دولت در فرآیند قیمت‌گذاری و بی‌توجهی به تورم افسارگسیخته و نرخ رو به رشد بهای ارز در بازار آزاد از مهم‌ترین مشکلاتی هستند که عملکرد فعالان حوزه تولید را متاثر می‌کند. در همین‌حال فعالان معدنی با مشکلات دیگری ازجمله حقوق دولتی بالا و غیرمنطقی، تامین نشدن زیرساخت و همچنین دشواری در مسیر تعامل با سازمان‌های محیط زیستی روبرو هستند. برای بررسی این چالش‌ها و اثرگذاری آن بر حوزه تولید با مهندس علیزادگان، مدیرعامل شرکت نوید فرآیند البرز گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
 توضیحاتی در خصوص عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود بفرمایید.
شرکت نوید فرآیند البرز دارنده ۳ پروانه بهره‌برداری است و در حوزه‌های تولید مس اکسیدی و همچنین مس کاتد حاصل از فرآیند تانک لیچینگ sx-ew فعالیت می‌کند. تولید این شرکت کاتد مس با عیار ۹۹.۹۹ درصد است. این مجموعه طرح توسعه هیپ لیچینگ با ظرفیت ۳۰۰ تن در سال با هدف فرآوری مواد معدنی عیار پایین را در دستور کار خود دارد.
 
با چه چالش‌هایی در روند فعالیت خود روبه‌رو هستید؟
فعالان صنعتی و تولیدکنندگان با چالش‌های متعددی در روند فعالیت خود روبرو هستند. ازجمله مهم‌ترین مشکلاتی که در روند فعالیت فعالان حوزه معادن مس، فرآوری و تولید به چشم می‌خورد می‌توان به بروکراسی بسیار طولانی اداری اشاره کرد. بخشی از این مشکل به دلیل قدیمی بودن و ناقص بودن قوانین است و روند تولید در صنایع را زمان‌بر و مشکل می‌کند. در ادامه نبود تسلط کافی ارگان‌های دولتی مرتبط با صنایع به قوانین و مقررات، درنهایت به‌کندی قابل‌توجه عملکرد صنایع منتهی می‌شود.
معادنی که در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران واقع‌شده‌اند، مشکلات بسیار زیادی دارند. معدن‌داران چالش‌های بسیاری در تعامل با سازمان محیط‌زیست و اداره منابع طبیعی دارند که عملا روند فعالیت آنها را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.
تامین نشدن زیرساخت‌های بخش معدن از دیگر مشکلاتی است که شرایط تولید ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این چالش در شرایطی روند فعالیت معادن و واحدهای فرآوری را تحت تاثیر قرار می‌دهد که دولت موظف است نیازهای زیرساختی در حوزه معدن را تامین کند. با‌این‌وجود نهادهای مربوطه هیچ همکاری نسبت به مشکلات و کاستی‌ها از خود نشان نمی‌دهند.
در ادامه از حقوق دولتی تخصیص‌یافته به معادن باید به‌عنوان دیگر چالش حاکم بر بخش تولید نام برد. در سال‌های اخیر شاهد روند رو به رشد حقوق دولتی معادن بوده‌ایم. این رشد غیرمنطقی به‌ویژه عملکرد معادن کوچک و متوسط مقیاس را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.
همچنین باید به قیمت‌گذاری ارز از سوی دولت در فرآیند فروش محصولات صنعتگران به‌عنوان دیگر چالش جدی نام برد که سودآوری صنایع را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. این سیاست که از آن با عنوان قیمت‌گذاری دستوری یاد می‌شود لطمات جدی را به تولید و تولیدکننده تحمیل کرده است. شرکت‌های معدنی دارای واحد فرآوری، مواد اولیه موردنیاز خود برای تولید را با احتساب نرخ ارز در بازار آزاد خریداری می‌کنند. در همین‌حال بهای بسیاری از محصولات و خدمات ارائه‌شده به صنایع تحت تاثیر نرخ ارز در بازار آزاد و تورم افسارگسیخته حاکم بر اقتصاد است. درنهایت دولت با قیمت‌گذاری دلار، از سودآوری تولید ما می‌کاهد.
 
به نظر جنابعالی آیا انجمن مس توانسته در پیشبرد اهداف موردنظر صنایع مس موفق عمل کند؟
انجمن مس نهاد نوپا و تازه تأسیس است بااین‌وجود در همین زمانی که از تأسیس آن می‌گذرد عملکرد بسیار موفق و قابل قبولی را ارائه کرده است. بنابراین جا دارد از تمامی دست‌اندرکاران این انجمن، کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم. برقراری تعامل میان تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی از مهم‌ترین اقدامات انجام‌گرفته توسط انجمن مس است که تاثیر بسزایی بر رفع مشکلات حاکم بر این بخش دارد.

پست های مرتبط

پیام بگذارید