نشست کمیته صنایع پایین‌دستی انجمن مس ایران با موضوع قیمت‌گذاری محصولات مسی برگزار شد؛ راهکار حضور موفق در بازار جهانی 

نشست کمیته صنایع پایین‌دستی انجمن مس ایران با حضور نمایندگانی از تولیدکنندگان حوزه پایین دست شامل صنایع مس شهید باهنر، ماهان مس، کیمیا مس تابان، مسبار کاوه و نوین مس پارسیان با موضوع قیمت‌گذاری محصولات مسی ازجمله باس‌بار و همچنین میلگرد مسی برگزار شد. در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت صادرات محصولات صنایع پایین‌دستی این زنجیره برای تداوم تولید و سودآوری در این زنجیره، شناسایی و مستندسازی چالش‌های حضور در بازار بین‌المللی نیز مورد توجه قرار گرفت. فعالان صنایع پایین‌دستی مس کشور با اشاره به تقاضای محدود برای مصرف مقاطع مسی در کشور، بر صادرات حداکثری این محصولات به بازار جهانی تاکید کردند.

در ابتدای نشست کمیته صنایع پایین‌دستی انجمن مس ایران، از این موضوع تقدیر شد که با وجود تضاد منافع گسترده میان تولیدکنندگان این زنجیره، انجمن مس توانسته فعالیت خود را میان این اعضای گسترده با منافع متفاوت و در مواردی حتی متضاد، ادامه داده و خواهان منافع حداکثری برای کل زنجیره به صورت متوازن است.

در ادامه ضمن اشاره به تغییرات مداوم در روند سیاست‌گذاری از سوی مسئولان و سیاست‌گذاران و تاثیر ان بر عملکرد صنایع به این موضوع تاکید شد که خود مسئولان ارشد نیز نمی‌دانند شرایط اقتصاد کشور به کدام سمت‌وسو می‌رود. برهمین اساس نیز از سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا مشکلات حاکم بر فعالیت این زنجیره را در تعامل میان خودمان، مرتفع کنیم.

ارزان‌فروشی، آسیب جمعی به تولیدکنندگان

دولت در طول این سال‌ها اقدام به اجرای مقرراتی برای قیمت‌گذاری کاتد مس یا مفتول مس از طریق جریان فروش این محصولات در بورس کالا، کرده است اما روند تعیین قیمت سایر محصولات تولید شده در این زنجیره، همچنان در اختیار تولیدکننده یا فعالان زنجیره مس کشور است.

نوسانات قیمتی یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که روند قیمت‌گذاری مقاطع مسی (باس‌بار و میلگرد) را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. بنابراین انتظار می‌رود راهکاری برای رفع این مشکل و بازگشت ثبات به روند خریدوفروش محصولات موردبحث، اندیشیده شود.

صادرات غیر اقتصادی

در ادامه از قیمت دلار به‌عنوان یکی از فاکتورهای موثر بر روند قیمت‌گذاری محصولات مسی نام برده شد. در همین حال تاکید شد: برای آنکه صادرات مفتول مسی با احتساب پرمیوم ۲۰۰ دلار به‌ازای هر تن از کشور، صرفه اقتصادی داشته باشد، نرخ دلار در انتهای سال ۱۴۰۲ باید برابر ۷۵ هزار تومان، باشد. بنابراین صادرات برخی از محصولات مسی در شرایط واقعی اقتصادی، صرفه اقتصادی ندارد.

راهکار حضور موفق در بازار جهانی چیست؟

موضوع دیگری که در این نشست مورد توجه قرار گرفت، صادرات محصولات مسی به بازارهای بین‌الملل بود. با توجه به نبود چشم‌انداز روشن از آینده اجرای فعالیت‌های عمرانی  ساخت‌وساز در کشور، ظرفیت تقاضا برای مصرف مس و محصولات مسی در کشور، محدود و حتی ناامیدکننده است. در ادامه توسعه صادرات صنایع پایین‌دستی مس مورد توجه قرار گرفت. شناسایی چالش‌های پیش روی صادرات محصولات مسی و ارائه راهکار برای رفع آن، جزو دستور جلسات بعدی انجمن قرار گرفت.

ظرفیت تولید محصولات مسی در کشور به‌مراتب بالاتر از نیاز بازار داخلی است. آینده مصرف این محصولات در کشور نیز، رو به رشد برآورد نمی‌شود. بنابراین به اعتقاد حاضران در این نشست که نمایندگان صنایع پایین‌دستی بودند، صادرات مهم‌ترین و تنها راهکار برای تداوم تولید در این بخش و کسب سود برای صنایع است.

در حال حاضر صادرات مقاطع مسی در کشور به شدت محدود است و باید راهکاری برای توسعه صادرات این محصولات اندیشیده شود. درنتیجه پیروی از الگوی جهانی در این بخش و دریافت تعرفه ترجیحی میان کشورهای منطقه، تنها راهکار برای حضور موفق صنایع پایین‌دستی در بازار صادراتی است. این دست امتیازات در تعاملات میان دو کشورها به نتیجه می‌رسد و مسیر صادرات را ممکن و سودده می‌کند. هرچند کسب این دست امتیازات در فضای تعاملات جهانی و رقابت جهانی، به این سادگی ممکن و شدنی نیست.

در ادامه مستندسازی از مشکلات و کمبودهای حاکم بر عملکرد صنایع پایین‌دستی و همچنین ارائه راهکار برای رفع آن، به‌عنوان پیشنهادی برای رفع مشکلات حاکم بر این بخش، مطرح شد.

پست های مرتبط

پیام بگذارید