اسلامیان، عضو هیئت مدیره انجمن مس ایران مطرح کرد: به سمت تکمیل زنجیره مس حرکت کنیم

با توجه به پیشتاز بودن فلز مس در توسعه فناوری از گذشته و ضمن جایگاه ویژه ایران در این صنعت، توجه به ایجاد ارزش افزوده در زنجیره و حرکت به سمت تکمیل آن لازمه تداوم حیات صنعت مس در کشور است چراکه بسیاری از فلزات با چالش جایگزینی مواجه هستند، ولی فلز مس در آینده فناوری موثر است.

وحید اسلامیان، عضو هیئت مدیره انجمن مس ایران با تاکید بر الزام تکمیل زنجیره مس کشور عنوان کرد: با توجه به برنامه ریزی ها تولید مس در سالهای آتی به ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید که با توجه به میزان تقاضای داخلی بخش قابل توجهی از آن صادر می شود اما برای تقویت هرچه بیشتر این صنعت در کشور بهتر است به جای صادرات کالای نیمه ساخته به سمت کالای نهایی حرکت کنیم تا ارزش افزوده بیشتری نیز در این زنجیره ایجاد نماییم.

عضو هیئت مدیره انجمن مس ایران پیشنهاد کرد: با مطالعه و پیگیری پروژه های تحقیقاتی به سمت تکمیل زنجیره مس حرکت کنیم و در ادامه با شناسایی بازارهای هدف کالای نهایی در بازارهای جهانی، حضور داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت دنیاى مس خاطرنشان کرد: با تولید فعلی حدود ۲۹۰ هزار تنی و مصرف به میزان ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تن، حدود ۱۵۰ تا ۱۹۰ هزار تن از تولید کاتدی کشور صادر می شود، کاتد مواد خامی است که تبدیل به کالای میانی شده و ارزش افزوده چندانی ایجاد نکرده است، برای ایجاد بهره وری بیشتر بهتر است این کالای میانی با فرآیند به کالای نهایی تبدیل شده و سپس صادر شود. تکمیل زنجیره تولید در صنعت مس، در زمان اعمال سخت‌ترین و شدیدترین تحریم‌ها، افتخاری بزرگ است که نشان‌دهنده عزم جدی برای شکوفایی اقتصاد کشور و رونق تولید است.

وی افزود: باس بارهای آلیاژی نمونه ای از ایجاد ارزش افزوده در ادامه حرکت از کاتد به محصول نهایی است.

پست های مرتبط

پیام بگذارید