در شرکت ملی مس ایران برگزار شد؛ جلسه هم‌اندیشی هیئت مدیره انجمن مس ایران و اعضا با محوریت حقوق دولتی معادن

در این جلسه ضمن آشنایی دکتر رستمی، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با اعضای انجمن مس ایران، شرکت‌های حاضر به معرفی فعالیت و چالش‌های خود پرداختند.

موضوع حقوق دولتی معادن و تاثیرات آن در فعالیت شرکتها بررسی و برنامه‌‌ای برای پیگیری این موضوع تعریف شد. دراین جلسه به توجه بیشتر به بخش خصوصی و همکاری های دوسویه هرچه بیشتر سایر اعضای انجمن و شرکت ملی مس ایران به منظور توسعه و گسترش تولید مس کشور تاکید شد.

رئیس انجمن مس ایران: انجمن مس ایران در راستای حمایت از بخش خصوصی ایجاد شده و با همکاری شرکت ملی مس ایران می تواند از تاثیرگذارترین ها در حوزه معدن و صنایع معدنی باشد

دکتر شکوری، رئیس انجمن مس ایران در این نشست با اشاره به اهمیت بخش خصوصی در حوزه مس عنوان کرد: ۳۰ درصد از تولید مس در صنایع بالادستی و پائین دستی در اختیار بخش خصوصی است و این دلیلی بر اهمیت بخش خصوصی در تصمیم گیری کلان در این حوزه است، بعلاوه اینکه معادن کوچک و متوسط زیادی در این حوزه وجود دارد که با سرمایه گذاری شرکت ملی مس ایران امکان احیاء و افزایش تولید را دارد. انجمن مس ایران در راستای حمایت از این بخش ایجاد شده و با همکاری شرکت ملی مس ایران می تواند از تاثیرگذارترین ها در حوزه معدن و صنایع معدنی باشد. این همکاری در شکلی وسیعتر بین دولت و بخش خصوصی امکان تحقق معدن به جای نفت را فراهم می سازد. با این همکاری شاهد توسعه و اشتغالزایی خواهیم بود و این روال می تواند به جای اخذ عوارض و حقوق دولتی معادن، منبع درآمدی برای دولت باشد. دولت باید کوچکتر شده و تصدی گری ها را واگذار نماید، در مقابل بخش خصوصی هم با افزایش بهره وری قیمت تمام شده را کاهش خواهد داد.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین عناصر و مواد معدنی که در دنیا وجود دارد در ایران نیز موجود است به طوری که در حال حاضر ۱۲ و نیم درصد از معادن ایران بر روی کمربند آلپ هیمالیا قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین عناصر و مواد معدنی ایران مس است. مس یکی از مواد معدنی بوده که بیشترین کاربرد را در تکنولوژی‌های نوین دارد بنابراین تولید مس باید ۴ برابر شود و این تولید نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم در اکتشافات دارد. در حال حاضر که صادرات مس کمتر از ۲ میلیارد دلار است باید این صادرات را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم، زیرا پتانسیل این میزان صادرات در کشور وجود دارد.

رئیس انجمن مس ایران عنوان کرد: باید به تولید اهمیت بیشتری داده شود و حمایت‌های مالیاتی از تولید بیشتر صورت بگیرد همچنین بانک‌ها نظام بانکی را متحول کند تا تسهیلات لازم را در اختیار فعالین معدنی قرار دهند.

دکتر شکوری در ادامه بیان کرد: با تمام این حمایت‌ها بخش معدن آینده روشنی را برای تولید، اشتغال و ارزآوری کشور می‌تواند ایفا کند.

 مدیرعامل شرکت ملی مس: از مشارکت در پروژه‌هایی که در راستای توسعه صنعت مس باشد قطعاً استقبال خواهیم کرد

دکتررستمی مدیرعامل شرکت ملی مس با اشاره به روند توسعه‌ای صنعت مس در دهه گذشته گفت: شرکت ملی مس طی ۱۰ سال گذشته با کاهش سرمایه‌گذاری مواجه بوده است؛ باید به‌طورقطع عقب‌ماندگی غیرعمدی ایجادشده را جبران کنیم.

وی در دیدار با رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن مس ایران که در محل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد در خصوص توسعه صنعت مس گفت: باید بررسی کنیم که آیا صنعت مس ایران همپای رقبای خود  توسعه یافته است یا خیر؟ اگر توسعه یافته دلایل آن چه بوده و اگر هم توسعه نیافته موشکافی کرده و علت آن را بیابیم.

مدیرعامل شرکت ملی مس با اشاره به اینکه کشور ما بر روی کمربند جهانی مس قرار گرفته، افزود : ۱۷ میلیارد تن مواد معدنی کشف‌شده مس داریم و با درنظر گرفتن معادن بخش خصوصی، در مجموع بالغ بر ۲۰ میلیارد تن ماده معدنی کشف شده در کشور داریم.

رستمی ادامه داد: بر این اساس تا ۲۵۰ سال آینده، ماده معدنی داریم و دارای رتبه هفت دنیا در زمینه ماده معدنی کشف شده هستیم، اما در تولید مس کاتد در جایگاه ۱۹ دنیا قرار داریم.

وی با اشاره به موفقیت برخی کشورها در زمینه افزایش تولید مس اظهار کرد: برخی کشورها چون کنگو و زامبیا علی‌رغم وجود مشکلاتی چون مواجهه با جنگ، در زمینه میزان تولید، از ما جلوتر هستند و باید سؤال کرد که چرا دچار عقب‌گرد در صنعت مس کشور شده‌ایم؟

مدیرعامل شرکت ملی مس ضمن مقایسه روند پیشرفت صنعت مس با دیگر صنایع گفت: در مقایسه صنعت مس با صنایعی مانند فولاد و آلومینیوم دریافتیم صنعت مس همپای سایر فلزات در ایران توسعه نداشته است.

رستمی با تأکید بر ضرورت وفاق کامل برای توسعه مس و گسترش همکاری‌ها گفت: شرکت مس آمادگی همکاری با انجمن مس ایران را دارد و از مشارکت در پروژه‌هایی که در راستای توسعه صنعت مس باشد قطعاً استقبال خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی مس با بیان اینکه معتقدم صنعت مس به هر میزان توسعه یابد، شرکت ملی مس توسعه می‌یابد تصریح کرد: منافع ما در توسعه صنعت مس است.

رستمی با اشاره به اینکه دولت انتظار دارد شرکت‌هایی نظیر مس برای توسعه و درآمدزایی بیشتر وارد عمل شوند افزود: نه‌تنها باید به نقش خودمان واقف باشیم، بلکه باید برای جبران عقب‌افتادگی صنعت مس دست‌به‌دست یکدیگر بدهیم تا موانع را از سر راه برداریم.

وی همچنین با اشاره به وجود ۳۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز در بخش معدن و صنعت مس تصریح کرد: باید برای خرید بیشتر تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز و ضروری این صنعت، اقدام کرده و برای توسعه هر چه سریع‌تر و بیشتر از کشورهای مختلف دنیا کمک بگیریم.

مدیرعامل شرکت مس با اشاره به برنامه تدوین شده ۱۳ میلیون یوریی توسعه شرکت مس در مدیریت پیشین تصریح کرد: اجرای این برنامه بر دوش ما  است و بنده نیز مصمم و متعهد به اجرای آن هستم و از شما هم می‌خواهم که ما را در این امر یاری کنید.

رستمی در ادامه تأمین آب و برق در صنعت مس را امری ضروری دانست و بیان کرد: بحث تأمین انرژی به‌ویژه آب از جمله دغدغه‌های شرکت مس است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه از اعضای هیئت مدیره انجمن مس ایران خواست تا بازوی فکری خوبی برای دولت بوده و در زمینه رفع مشکلات و موانع برخورد فعالانه داشته باشند.

دبیر انجمن مس ایران: محاسبه حقوق دولتی برای معادن کارشناسی شده باشد

دکتر صالح آبادی، دبیر انجمن مس ایران در این جلسه عنوان کرد: پرداخت حقوق دولتی به عنوان وظیفه معدنکار جای بحث ندارد اما نحوه تعریف و فرمول برای افزایش آن باید کارشناسانه باشد و از تعیین توسط افراد محدود خارج شود.

وی افزود: در مفاد قانون اساسی و قانون معادن کشور و همچنین آیین نامه اجرایی قانون معادن کلیات سازوکار محاسبه و نحوه ی وصول آن تبیین شده است که اگر متن صریح قانون به عنوان خط مشی فعالیت بخش دولتی به عنوان مجری قانون و همچنین بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذار در بستر قانون لحاظ شود، بالطبع بسیاری از این چالش ها که امروز درگیر آن هستیم اتفاق نمی افتاد.

صالح آبادی اظهار داشت: برای تصمیمات این چنینی در حوزه معدن که بخشی تاثیرگذار در اقتصاد کشور نیز هست نیاز به ایجاد یک کارگروه تخصصی است که تشکل های تخصصی در بخش خصوصی همچون انجمن مس ایران هم در آن امکان حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: محاسبه حقوق دولتی برای معادن در کشور پهناوری همچون ایران با تنوع بسیار در سایر المان ها از جمله عدم یکنواختی در وجود زیرساخت، مرفولوژی های متفاوت، تفاوت در عیار و شرایط ذخایر برای یک نوع ماده معدنی خاص  و بسیاری عوامل دیگر که در قیمت تمام شده محصول معدنی تولیدی تفاوت ایجاد میکند و بالطبع انگیزه های سرمایه گذاری مختلفی را میطلبد، کاری بسیار پیچیده  و خاص است. بزرگترین ایراد این محاسبه مربوط به عدم وجود اطلاعات جامع از شرایط مواد معدنی در سرتاسر کشور است. از آنجا که اکتشافات با استاندارد یکسان صورت نگرفته است و توسعه یافتگی معادن مختلف کاملا متفاوت است نمی توان به درستی این معادن را در یک خط میزان ثابت مورد ارزیابی و سنجش قرار داد. این موارد در کانسارهای  فلزی علی الخصوص مس به مراتب سخت تر است. آنچه پر واضح است دولت می بایست به عنوان متولی امور معادن در کشور نقش حمایتی داشته باشد تا رغبت به سمت سرمایه گذاری بر روی اینگونه معادن افزایش یابد تا نهایتا نرخ تولید ناخالص داخلی در بخش معدن افزایش یابد.

پست های مرتبط

پیام بگذارید