یادداشتی از حسن قره خانی، کارشناس توسعه بازار فلزات رنگی؛ سقوط آزاد قیمت جهانی مس و فلزات رنگی

قیمت مس

از ابتدای سال جاری تاکنون روند  قیمت مس قابل ملاحظه بوده و چالشهای زیادی را در سه ماهه اخیر داشته است. قیمت جهانی مس در ابتدای سال با  ۱۰۱۷۳ دلار شروع شد و با کمی افت و خیز در محدوده قیمتی ۱۰۱۷۰ دلار تا ۱۰۴۲۶ دلار نوسان داشت که با تاثیر از شیوع مجدد کرونا در چین و تعاملات قطب اقتصادی جهان ( آمریکا) در زمینه نرخ بهره بانکی و تصویب نهایی آن در کمیته تصمیم گیری باعث شد تا زمینه های کاهش قیمت از اوایل اردیبهشت ماه فراهم گردد و سیر نزولی قیمت های جهانی فلزات کامودیتی از جمله مس ،  آلومینیوم ، روی ، سرب، نیکل، قلع و … را شاهد باشیم که این موضوع توام با جنگ بین روسیه و اوکراین رو به افول رفت و پس از یک ماه شاهد رشد قیمت های جهانی فلزات رنگی شدیم بطور مثال فلز مس از ۹۰۰۰ دلار به یکباره روند روبه رشدی را رقم زد  و با فشار حداکثری مجدد به کانال ۹۷۰۰ دلار صعود نمود و با حفظ این حالت  تحولات اخیر جنگ بین روسیه و اوکراین همچنین کش و قوس های پیاپی در این زمینه و دخالت سایر عوامل بیرونی بر روند جنگ موجبات کاهش قیمتهای جهانی را رقم زد  و نه تنها اتحادیه اروپا، بلکه پای آمریکا را نیز وسط کشید که پس از آن از اوایل خرداد ماه شاهد کاهش قیمت های جهانی فلزات کامودیتی بوده ایم.

در حال حاضر قیمت مس از ۹۷۰۰ دلار به ۷۸۵۰ دلار کاهش یافته است و در محدوده ی ۷۸۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار نوسان می نماید.

نمودار قیمت جهانی مس در سه ماهه گذشته

در این میان  با توجه به کاهش قیمت جهانی مس از ۱۰۴۲۶ دلار به ۷۸۵۰ دلار متاسفانه در ایران موضوع کاملا برعکس نمود کرده است که به برخی از این عوامل اشاره ی کوتاهی خواهیم داشت:

  1. کاهش عرضه کاتد مس توسط شرکت ملی مس ایران از ۵۰۰۰ تن در هفته به ۴۰۰۰ تن
  2. افزایش نرخ ارز (دلار) از ۲۶۰۰۰ تومان به ۳۳۰۰۰ تومان در بازار آزاد، همچنین به تبع آن افزایش قیمت ارز نیمایی از  ۲۲۸۰۰ تومان به ۲۵۸۰۰ تومان و بالاتر
  3. فاصله ایجاد شده بین دلار نیمایی از حدود ۴۰۰۰ تومان به  ۷۰۰۰ تومان که جذابیت خاصی برای صادرات فراهم آورده که سود جویان و دلالان از این فاصله قیمتی به نفع خود منفعتی را در سایه فراهم کرده اند.
  4. از همه مهم تر رقابتی شدن قیمت فلزات رنگی از جمله مس ، آلومینیوم و روی است که با کاهش عرضه و کمبود مواد اولیه در بازار که موجب توقف خط تولید برخی شرکت ها شده و با استفاده از ترفند کاهش عرضه و کم فروشی بازار این فلزات را همچنان داغ نگهداشته و التهاب شدیدی را بوجود آورده اند.

مصداق بارز آن در هفته ی گذشته برای فلز کاتد مس رخ داد که با توجه به قیمت پایه این فلز که توسط بورس کالای ایران که به قیمت  ۲۱۱۰۰۰ تومان اعلام شده بود، با قیمت ۲۴۷۰۰۰ تومان معامله گردید  که این مسئله جای تاسف برای صنعت کشور دارد. از آنجایی که هرچه قیمت مواد اولیه گرانتر توسط شرکتهای تولید کننده خریداری شود، لاجرم کالای تولید شده با قیمت  گزاف و گرانتر  به دست مصرف کننده و یا هر صنعت دیگر خواهد رسید. امید است سازمانهای نظارتی از قبیل وزارت صمت، بورس کالای  ایران  و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کمی نظارت شان را دقیق تر نمایند تا اندکی کارآمد گردند.

پست های مرتبط

پیام بگذارید