بازدید هیئت‌مدیره انجمن مس ایران از کارخانه تولید مس کاتد و لوله مسی شرکت بابک مس ایرانیان

روز گذشته هیئت مدیره انجمن مس ایران از کارخانه تولید مس کاتد و لوله مسی شرکت بابک مس ایرانیان بازدید کرد.

در این بازدید مهندس میرزایی مدیرعامل شرکت، گزارشی از وضعیت تولید و توسعه شرکت بابک مس ایرانیان ارائه کرد و گفت: «شرکت بابک مس ایرانیان» از زیرمجموعه‌های شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه – میدکو (سهامی عام) جهت سرمایه‌گذاری در صنعت مس تأسیس شده است. این شرکت جدیدترین فناوری روز دنیا را برای خطوط مختلف به کار گرفته تا بهترین محصولات را به بازار ارائه کند.

کارخانه تولید کاتد مس

مهندس میرزایی در خصوص کارخانه تولید کاتد مس این شرکت عنوان کرد: بزرگ‌ترین واحد تولید مس به روش تانک بیولیچینگ در ایران توسط شرکت بابک مس ایرانیان با ظرفیت اسمی ۵۰ هزار تن مس کاتدی در حال بهره‌برداری است. در این روش تولید کاتد مس با استفاده از میکروارگانیسم های گرمادوست و از طریق انحلال کنسانتره مس سولفیدی در محلول اسیدی صورت می‌پذیرد و با استفاده از روش مرسوم استخراج حلالی و الکترووینینگ، مس با کیفیت گرید A بورس فلزات لندن (LME) با خلوص ۹۹.۹۹ درصد تولید می شود.

وی افزود: فرآیند تولید در این کارخانه شامل بخش اصلی آسیاب، انحلال و پسماند، خنثی‌سازی، SX و EW است.

مدیرعامل شرکت بابک مس ایرانیان مزایای استفاده از فرآیند تانک بیولیچینگ کنسانتره مس در مقایسه با روش پیرو متالورژی را بدین شرح عنوان کرد: به‌کارگیری کنسانتره‌های مس با ترکیبات عنصری مختلف و بدون محدودیت در عیار ورودی از قابلیت‌های این روش است بعلاوه اینکه فرآیندی سازگارتر با محیط‌زیست و با میزان آلایندگی پایین دارد به طوریکه در فرآیند پیرومتالورژی مقادیر قابل‌توجهی گاز SO2 تولید می‌شود که باعث آلودگی محیط اطراف می‌شود. برای رفع این آلودگی، ساخت کارخانه تولید اسیدسولفوریک الزامی است، درصورتی‌که در این روش اسیدسولفوریک به‌عنوان ماده اولیه مصرف می‌شود. همچنین در این روش در مقایسه با پروژه‌های پیرومتالورژی، هزینه سرمایه‌گذاری در این روش پایین‌تر است (در حال حاضر احداث واحدهای ذوب و پالایش با ظرفیت کمتر از ۲۰۰.۰۰۰ تن در سال اقتصادی نیست). همچنین در این روش شرایط کنترلی عملیات و پایین‌تر بودن ریسک عملیاتی ساده‌تر است و مصرف کل انرژی شامل الکتریسیته و سوخت‌های فسیلی به‌شدت کاهش خواهد یافت. مضاف بر موارد قبلی راندمان عملیات پیرو متالورژی در شرایط بهینه ۹۲ درصد است، درحالی‌که در این روش طراحی بر اساس راندمان ۹۷ درصد انجام پذیرفته است و امکان بازیابی طلا (حدود ۱۵۰ کیلوگرم در سال) و نقره از باطله تولیدی هم به‌واسطه این روش وجود دارد.

کارخانه لوله مسی

مهندس میرزایی در خصوص کارخانه لوله مسی این شرکت بیان داشت: شرکت بابک مس ایرانیان در سال ۱۳۹۰ پروژه احداث خط تولید لوله مسی به روشCAST & DRAW (UP CAST)i را شروع و در سال ۱۳۹۴ راه‌اندازی اولیه آن را آغاز کرد. این روش جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش تولید لوله مسی در دنیاست که با تغییرات فناوری ایجادشده، فرآیند تولید لوله را کوتاه‌تر کرده و در نتیجه قیمت تمام‌شده کالا را کاهش می‌دهد. با توجه به تکنولوژی پیشرفته، این کارخانه توان تولید لوله مسی با بهترین کیفیت و مطابق استانداردهای روز دنیا؛ به‌خصوص استانداردهای بین‌المللی ASTM B280، ASTM B75، ASTM B68، ASTM B743، EN12735، EN1075 و JIS H3300؛ جهت تأمین نیاز کامل صنایع داخلی و منطقه خاورمیانه را داراست.

وی افزود: فرآیند تولید لوله مسی در این کارخانه شامل ۳ بخش اصلی تولید شاه‌لوله به روش ریخته‌گری UP CAST، تولید لوله با قطر دلخواه توسط دستگاه‌های کشش و شکل‌دهی و در نهایت آنیل محصول توسط کوره آنیلینگ براق است.

کمبود کنسانتره چالشی در شرکت بابک مس ایرانیان

وی در ادامه کمبود کنسانتره را از چالش‌های شرکت عنوان کرد و گفت: امیدواریم انجمن مس ایران بتواند در رفع این چالش از بابک مس حمایت کند که با حل شدن آن به قطعیت در سال اول به ۴۰ هزار تن تولید خواهیم رسید و در ادامه به ظرفیت اسمی می‌رسیم. ما امکان این را داریم برای اینکه شرکت‌های تولیدکننده کنسانتره با مشکل ارزی به‌واسطه عدم صادرات مواجه نباشند، کنسانتره آن‌ها را خریداری کرده و ما کاتد تولیدی را برای صادرات به آن‌ها بدهیم تا تأمین ارزی آن‌ها نیز انجام شود.

رئیس انجمن مس ایران: به دنبال پیاده‌سازی بهترین و اقتصادی‌ترین روش‌ها در صنعت مس هستیم

در ادامه دکتر شکوری، رئیس انجمن مس ایران با بیان اینکه شرکت بابک مس ایرانیان در شهرستان شهربابک توانسته است با ایجاد یک نظم و تکنولوژی متفاوت پروژه تولید مس کاتد و همچنین تولید لوله مسی را در شهرستان شهربابک با اشتغال‌زایی بسیار مناسبی راه‌اندازی نمایند، عنوان کرد: هر پروسه‌ای برای تولید باید در روند عملیاتی و اجرای طرح به لحاظ صرفه اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد، اینکه بابک مس ایرانیان با تکنولوژی به روش تانک بیولیچینگ در ایران تولید کاتد مس می‌کند و ریسک روشی متفاوت را برای اولین بار در کشور پذیرفته قابل‌ستایش است اما هدف ما این است اگر به لحاظ محاسبات هزینه‌ای برای تولیدکننده صرفه داشته باشد برای دیگر کارخانه‌ها نیز اجرایی گردد.

وی افزود: ما در انجمن مس ایران به دنبال این هستیم از معدن تا صنایع پایین‌دستی این حوزه، بهترین روش‌ها را پس از بررسی روند عملیاتی و اجرایی و مهم‌تر صرفه اقتصادی اجرای پروژه بیابیم و در اختیار دیگر شرکت‌ها بگذاریم تا صنعت مس با تکنولوژی روز و حداقل هزینه رشد داشته باشد.

رئیس انجمن مس ایران درخواست کرد در جدولی هزینه‌های روند تولید طبق این تکنولوژی از بابک مس ایرانیان به انجمن مس ایران ارائه گردد تا هم گلوگاه‌های روش با مطالعات علمی رفع شده و هم در صورت تائید به دیگر فعالان این حوزه توصیه شود.

پیشنهاد رئیس انجمن مس ایران برای رفع چالش کنسانتره مس بابک مس

دکتر شکوری پس‌ازاینکه مدیرعامل بابک مس ایرانیان مهم‌ترین چالش شرکت را کمبود کنسانتره عنوان کرد، گفت: برای رفع بخشی از نیاز تأمین کنسانتره مس با شرکت ملی مس ایران صحبت خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: خرید از تأمین‌کنندگان خارجی نیز می‌تواند بخشی از چالش شما را رفع کند.

رئیس انجمن مس ایران خاطرنشان کرد: خرید سلف کنسانتره از معادن کوچک و متوسط دیگر اقدامی است که نفع دوسویه خواهد داشت. این معادن که نیازمند سرمایه برای ادامه حیات هستند به‌واسطه خرید سلف شما تولید کنسانتره را انجام داده و فعالیتشان تضمین می‌شود و از طرفی تأمین کنسانتره شما به‌واسطه تضمین خرید از این معادن انجام خواهد گرفت.

پست های مرتبط

پیام بگذارید