آنچه در کارگاه آموزشی «تحلیل بازار جهانی مس در ۲۰۲۴ و شناخت افق چشم انداز طرح جامع مس ایران، کشورهای منطقه و جهان» پرداخته خواهد شد

هفته جاری، هفته بسیار مهم و تصمیم سازی در چین و همچنین در جهان است چراکه این هفته مصادف با نشست سالیانه دوقلو در پکن است.
چهاردهمین کمیته ملی کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین (CPPCC) و چهاردهمین کنگره ملی خلق چین (NPC) به ترتیب در روزهای ۴ و ۵ مارس (۱۴ و ۱۵ اسفند) افتتاح می شوند.
چین در نشست دو قلو امسال نرخ رشد اقتصادی GDP برای سال ۲۰۲۴ را هدف گذاری خواهد کرد. شاهدیم در نشست دو قلو پارسال چین عدد ۵ درصد را هدف گذاری کرد و بر خلاف باور آکثر کارشناسان داخلی و بین‌المللی توانست در پایان سال ۲۰۲۳ به عدد ۵.۲ درصد برسد.
آیا چین بر اساس پیش بینی موسسه OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) که در ماه نوامبر سال گذشته پیش بینی کرده بود چین در سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ شاهد کاهش رشد اقتصادی به ترتیب ۴.۷ درصد و ۴.۲ درصد خواهد بود، در نشست دوقلو امسال عدد زیر ۵ درصد را هدف گذاری خواهد کرد؟
اینجانب موافق پیش بینی OECD نیستم و معتقدم چین مجددا عدد حداقل ۵ درصد را در نشست دوقلو امسال هدف گذاری خواهد کرد.
اگر چین تصمیم به کوچک سازی اقتصاد خود در سال جاری بکند، آینده بازار کامودیتی ها از جمله مس در ۲۰۲۴ مساعد نخواهد بود و برخلاف پیش بینی ها فتح قله قیمت ۱۰,۰۰۰ دلاری مس از وضعیت فعلی حدود ۸,۵۰۰ دلاری دور از ذهن خواهد بود.
آیا دوباره چیرمن ؛آقای شی جین پینگ، در نشست دوقلو امسال همه را مشابه اخراج رئیس جمهور سابق؛ آقای هو جین تائو، شگفت زده خواهد کرد؟
چین چه برنامه ایی در جهت توسعه صنعت باطری سازی و تولید خودروهای الکتریکی در پیش خواهد گرفت؟
آیا پیش بینی آقای ایلان ماسک مبنی بر ورشکستگی اکثر شرکت های اتومبیل سازی جهان تا سال ۲۰۳۰ بدنبال توسعه غیرقابل باور صنعت EV چین به حقیقت خواهد پیوست؟
شاید این همان خطری است که باعث شد چند روز پیش شرکت اپل اعلام کند بعد از ۱۰ سال از شروع برنامه ریزی جهت طراحی و ساخت خودروی الکتریکی خود که از سال ۲۰۱۴ شروع کرده بود، این پروژه را همین جا متوقف کند و ۵۰ درصد از هزاران کارمند و مهندس خود در صنعت خودروسازی الکتریکی را جذب صنعت هوش مصنوعی AI و مابقی را اخراج نماید.
چرا شیائومی (غول موبایل‌ساز چین) توانست اولین خودروی الکتریکی خود را به دنیا معرفی کند ‌ولی Apple نتوانست؟
در این گردهمایی و کارگاه آموزشی به پاسخ این سئوالات و بسیاری از سئوالات دیگر در رابطه با بازار کامودیتی ۲۰۲۴ خواهیم پرداخت.

پست های مرتبط

پیام بگذارید