زمزمه برای فعال‌سازی پروژه مس-آهن دومینگا

یک دادگاه محیط زیستی شیلی با کنار نهادن تصمیم قبلی اتخاذ شده توسط یکی از سازمان‌های مربوطه که شرکت آندز آیون را محق به گرفتن مجوزهای اصلی ندانسته بود، حیات تازه‌ای به پروژه معدن‌کاری ۲.۵ بیلیون دلاری مس و آهن دومینگای مورد مناقشه این شرکت دمید.


قضات دادگاه زیست-محیطی آنتوفاگاستا به اتفاق آرا کمیسیون ارزیابی زیست‌محیطی منطقه‌ای را ملزم به رای دوباره در مورد مطالعه تاثیرات این پروژه کردند. دادگاه عالی در ۲۰۱۹ از این دادگاه واقع در شمال شیلی خواسته بود نگاه دیگری به این پرونده بیاندازد. این دادگاه در حکم خود گفت: اطلاعات فراهم شده توسط شرکت در فرایند ارزیابی زیست-محیطی مطابق با استانداردهای جاری در زمان این ارزیابی کامل است. هر چند که نکاتی وجود دارند که شرکت باید آن‌ها در مدنظر قرار دهد که می‌تواند در چارچوب همین فرایند ارزیابی انجام گیرد.

شرکت آندز آیون طی بیانیه‌ای گفت امیدوار است با انجام موارد مقرر شده توسط این دادگاه ساخت پروژه را در نیمه دوم سال جاری آغاز کند. این شرکت در بیانیه خود اذعان کرد: ما مجددا بر تعهد خود تاکید می کنیم که آب مورد نیاز در عملیات‌های دومینگا ۱۰۰ درصد از آب دریا تامین خواهد شد و همچنین آب نمک‌زدایی شده را به اهالی لا هیگوئرا نیز خواهیم داد. پروژه پیشنهادی، اگر نهایتاً به تصویب برسد، نشانگر پیروزی نادری برای یک پروژه جدید بزرگ در شیلی، بزرگترین تولید کننده مس جهان، خواهد بود و چشم انداز تازه‌ای را به روی مجموعه معادن گسترده، اما سالخورده شیلی خواهد گشود.

این پروژه معدن‌کاری مس و آهن در حدود ۵۰۰ کیلومتری شمال پایتخت، سانتیاگو، و نزدیک به ذخائر بوم شناختی قرار دارد. منتقدان می‌گویند نزدیکی آن به حوزه‌های حساس از لحاظ زیست‌محیطی باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیر خواهد شد. آندز آیون، که یک شرکت خصوصی شیلیایی ست، این ادعا را رد می‌کند. ارزیابی یک سال به طول انجامیده دومینگا و نبرد حقوقی مرتبط با آن باعث انتقاداتی از سوی جامعه تجاری و سیاستمداران محافظه کار شده، که می‌گویند سیاست نقشی بیش از اندازه در این روند ایفا کرده است.

دومینگا نماد مشکلاتی شده که بعضی از پروژه‌های بزرگ با روند اخذ مجوز در سال‌های اخیر در حوزه معدن‌کاری در شیلی با آن روبه‌رو بوده‌اند.

پست های مرتبط

پیام بگذارید