جلسه مشترک کمیته صنایع پایین دستی، معدن و فرآوری و فن‌آوری

روز‌ ۲۹ آبان‌ماه جلسه کمیته صنایع پایین دستی، معدن و فرآوری و فن‌آوری مشترکا برگزار شد. این جلسه به درخواست کمیته صنایع پایین دستی برگزار گردید و تعارض منافع موجود در زنجیره تولید مس توسط کمیته صنایع پایین دستی در این جلسه شرح داده شد. طبق توضیحات این کمیته طی هفته‌های اخیر با خرید های انجام شده در بورس کاتد قیمت کاتد از حدود ۴۰ درصد بیشتر از قیمت جهانی بوده که این موضوع باعث نابودی صنایع پایین‌دستی خواهد شد لیکن قیمت بالای کاتد موجب سود بیشتر تولیدکنندگان کاتد می گردد تقاضای این کمیته بود تا این تعارض بزرگ با راهکارهایی در جلسات با انجمن بررسی شده و به راهکار مناسب در این خصوص پرداخته شود.
با توجه به موارد مطرح شده، تمامی اعضاء اتفاق نظر دارند که این مسئله نیازمند رسیدن به یک راهکار مشترک می باشد.
در این جلسه ابتدا دکتر هوشمند توضیحاتی از این تعارضات ارائه دادند و توسط مهندس واعظی از شرایط حاکم بر صنایع پایین‌دستی علی الخصوص نحوه تامین ماده اولیه، توضیحاتی ارائه شد، دکتر مشکانی با تاکید بر تولید داخلی، پیگیری مجدانه مطالبات از طریق انجمن از شرکت ملی مس را راهکار حل مسئله اعلام کرد.
دکتر شعبانی در این جلسه به تضاد منافع تولید کننده کاتد و مصرف کننده کاتد در قیمت کاتد اشاره کرد.
مهندس واعظی تاکید کرد به عنوان راهکار باید مدیریتی در بحث تقاضا انجام شود مثلاً سامانه‌ای مثل بهین یاب در این موضوع پیشنهاد شد.
راهکار دوم جااندازی ارز توافقی است که باید از طریق ستاد تنظیم بازار پیگیری شود. چراکه حضور دلالان در بازار به علت وجود تفاوت در قیمت دلار نیمایی و آزاد می باشد . تمامی اعضاء اتفاق نظر دارند که می بایست ارز آزاد به عنوان مبنا انجام معاملات قرار گیرد لیکن بعید به نظر می‌رسد که امکان اجرایی نمودن ارز آزاد به عنوان ارز مبنا وجود داشته باشد لذا توافق گردید ارز مبنا پیشنهادی انجمن ارز توافقی باشد.
در همین جلسه مقرر شد از طریق کمیته صنایع پایین‌دستی نامه‌ای جهت ارجاع به مراجع تصمیم‌گیری تنظیم شود که موضوع آن «انطباق دهی وجاهت ارز توافقی با مقررات و قوانین کشور جهت مبنا قرار دهی معاملات کاتد» خواهد بود.
دکتر گل محمدی با مشارکت معاونت معدنی صمت حرکت‌های پیگیری را مؤثرتر دانست. 

پست های مرتبط

پیام بگذارید