امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین انجمن مس ایران و طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی(ایمینو)

انجمن مس ایران و طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) در راستای هم افزایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود سرمایه‌گذاری، بهبود وضعیت کسب و کارهای نوپای زنجیره صنعت مس و بهره‌مندی از پتانسیل‌های طرفین، تفاهم‌نامه دو جانبه ای منعقد و امضا کردند. این تفاهم‌نامه با هدف رونق زیست‌بوم کارآفرینی و ایجاد ارتباط سازنده میان بخش صنعت معدنکاری و کسب و کارهای نوپا در سطح کشور امضاء شد تا در شناسایی منابع و اجرای راهکارهای مناسب برای جذب و توسعه طرح های نوآورانه و فناورانه، همکاری ها تقویت شود.
بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه بناست از ظرفیت‌های فنی و آزمایشگاهی طرفین در راستای توسعه محصولات نوآورانه و دانش‌بنیان و در زمینه ارزیابی فنی و اقتصادی، منتورینگ و مشاوره طرح‌ها، ایده‌ها و پروژه‌های استارتاپی، نوآورانه و تحقیقاتی استفاده شود؛ همچنین در بستر این همکاری‌، ارجاع نیازمندی‌ها و چالش‌های کاری مرتبط برای بهره‌گیری از توانمندی های فنی در زمینه منابع انسانی، امکانات آزمایشگاهی و … از دیگر اهداف عنوان شد و بر مشارکت و حمایت معنوی از محصولات نوآورانه و فناورانه با هدف تجاری سازی از سوی طرفین تاکید گردید.

رئیس انجمن مس ایران: بسترسازی ایمینو برای اتصال شرکتهای استارتاپی به حلقه‌های اقتصادی از هزینه‌های تحریم می کاهد
دکتر شکوری، رئیس انجمن مس ایران عنوان کرد: نقطه عطف توسعه صنایع مختلف علی‌الخصوص صنعت مس، نوآوری برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر است، داشتن منابع اهمیت بالایی دارد اما نوآوری از منابع مهم‌تر است. با مطالعه و ایجاد نوآوری می‌توان بخش پایین‌دستی را فعال‌تر کرده و سبب ایجاد ارزش افزوده بالاتر در زنجیره بود.
وی با اشاره به اهمیت مس به عنوان فلزی پرکاربرد افزود: دو موضوع سبب می شود ورود نوآوری و توجه به حوزه مس اهمیت ویژه‌ای داشته باشد، یک مورد اینکه پتانسیل ارزآوری در حوزه مس به واسطه تولید ۱ میلیون تن کاتد بالاست و دوم اینکه نسبت به آینده قیمت جهانی مس خوشبین هستیم چراکه به دلیل تغییرات تکنولوژیکی و افزایش مصرف مس، روند صعودی قیمت این فلز ادامه خواهد داشت.
رئیس انجمن مس ایران اشاره کرد: با شرایط فعلی کشور و‌ تحریم‌های موجود، اقتصاد تاوان سیاستهای نادرست را می دهد، مناسبات این چنینی همچون بسترسازی ایمینو برای شرکتهای استارتاپی برای وصل به حلقه‌های اقتصادی به نوعی از هزینه‌های تحریم برای کشور می کاهد و همچنین جلوی خروج نیروهای متخصص و خلاق از کشور را میگیرد.
دکتر شکوری اظهار داشت: این تفاهم‌نامه برای کمک به فعالین است تا با ایده‌های نو، محصول با سودآوری بیشتری تولید شود و امیدواریم منجر به قراردادهایی شود که در سایه آن فعالین اقتصادی منتفع باشند.
وی تاکید کرد: این همکاری میتواند به صورت مستمر در راستای ایجاد امکان کارآفرینی، نوآوری و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود سرمایه‌گذاری و بهبود وضعیت کسب و کارهای نوپا و همچنین رونق زیست‌بوم کارآفرینی و ایجاد ارتباط سازنده میان بخش صنعت، معدن و کسب و کارهای نوپا در سطح کشور باشد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن مس ایران: می توان برای صاحبان ایده‌ فرصت‌سازی کرد
در ادامه مهندس اسلامیان، عضو هیئت مدیره انجمن مس ایران عنوان کرد: ممنوعیت و محدودیت در هیچ حوزه‌ای خوب نیست اما اگر کشوری در بخش تولید تحت فشار قرار گیرد، برای خروج از بحران به سمت خودکفایی سوق داده شده که این سبب رشد صنایع تولیدی کشور می‌شود، متاسفانه ما در بحث بومی‌سازی در حوزه مس ضعیف هستیم و در صنایع های‌تک هنوز به بلوغ نرسیده‌ایم.
مهندس اسلامیان با اشاره به اینکه انجمن مس ایران تنها مجموعه‌ای است که از ابتدا تا انتهای زنجیره را داراست گفت: تعارض منافع هیچگاه مانعی برای تعامل در انجمن نبوده و ما در تلاشیم منافع در زنجیره متوازن شود و‌ تصمیم سازی ها در راستای انتفاع جمع باشد. در این تفاهم‌نامه نیز با هدف حداکثرسازی منافع جمعی، می توان برای صاحبان ایده‌های معدنی و صنایع معدنی، تجاری‌سازی ایده ‌های برتر و جلب و هدایت سرمایه‌گذاری فرصت‌سازی کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن مس ایران: با اجرای تفاهم‌نامه‌های این‌چنینی می‌توان تاحدودی موانع به واسطه تحریم را رفع کرد
دکتر زینلی، عضو هیئت مدیره انجمن مس ایران در ادامه عنوان کرد: یکی از چالش شرکتهای فعال در این حوزه بحث تحریمهاست که با اقدامات این‌چنینی می‌توان شرایط را تسهیل کرد و تاحدودی موانع به واسطه تحریم را رفع کرد.
دکتر زینلی خاطرنشان کرد: همگرایی صاحبان صنعت و پژوهشگران فناور اقدام درستی است که به واسطه این تفاهم نامه می توان در این راستا گام برداشت و توسعه فضای تعامل، همفکری و خلاقیت را ایجاد کرد.

دبیر انجمن مس ایران: تشکیلات در قالب استارتاپی، زمان و نقطه اتصال به صنعت را نمی‌دانند
دکتر صالح آبادی، دبیر انجمن مس ایران اذعان داشت: ایمینو می تواند نویدبخش روزهای خوش برای صنعت باشد و از این همکاری استقبال می‌کنیم.
وی افزود: مجموعه‌های دولتی بسیاری از استارتاپها حمایت می‌کنند، متاسفانه خروجی عملیاتی زیادی را شاهد نبودیم و دلیل اصلی این است که شرکتها و تشکیلات در قالب مفهوم استارتاپی، زمان و نقطه اتصال به صنعت را نمی‌دانند و مشکل در ایده‌پردازی، تجاری‌سازی و تامین مالی نیست.
دکتر صالح آبادی عنوان کرد: امیدواریم همکاری با ایمینو سبب شناسایی منابع و اجرای راهکارهای مناسب در راستای جذب و توسعه طرح‌های نوآورانه و فناورانه به صورت اجرایی باشد و سبب انجام طرح‌های پژوهشی مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی شود.
 
مدیر مرکز نوآوری ایمینو: باید در کنار بومی‌سازی، نوآوری را توسعه داد
مهندس مجید وفایی فرد، مدیر مرکز نوآوری ایمینو با ذکر اینکه این مرکز در سال ۱۳۹۹ در سازمان ایمیدرو با هدف بسترسازی ایجاد زیست‌بوم نوآوری در معادن و صنایع معدنی تاسیس شد که در نهایت به یک طرح ارتقاء پیدا کرد، گفت: نگاه این است که سازمان ایمیدرو نیز در ایجاد چنین زیست‌بومی اقدامات تسهیل‌گرانه را انجام دهد. در همه جای دنیا یکی از الگوهای توسعه فناوری، ایجاد زیست‌بوم‌های نوآوری و به عبارتی شرایط رشد است، به همین دلیل دولت‌ها به منظور رشد و تجاری‌سازی نوآوری باید چنین شرایطی را مهیا کنند تا نوآوران و شرکت‌های استارت‌آپی نیز با استفاده از فضای ایجادشده، به اهداف توسعه‌ای خود دست پیدا کنند. این کار مصداق تقویت نوآوری، اتصال به بازار و تبدیل آن به فناوری است. با چنین رویکردی و با توجه به ابلاغ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای، بسترساز ایجاد چنین زیست‌بومی است، بر این اساس شرکت‌های استارت‌آپی و نوآورانه مراجعاتی به این سازمان داشته و مشاوره‌هایی از مرکز ایمینو به عنوان منتورینگ دریافت کرده‌اند که ارتباطات آن‌ها را با بازیگران دیگر این زیست‌بوم برقرار کرده که نمونه آن، انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و برگزاری چندین رویداد همرسانی در حوزه‌های فولاد، HSEE، محیط‌زیست، ماشین‌آلات معدنی، فرآوری مواد معدنی و… بوده است. قطعا تاسیس این مرکز برای استارت‌آپ‌ها و مراکز نوآوری به عنوان یک بخش پیشتاز ضروری است. برای مثال، با وجود اینکه شرکت‌های معدنی زیادی تاسیس شده اما در رابطه با نوآوری در این شرکت‌ها فعالیت‌های اثرگذاری صورت نگرفته، به همین دلیل در این بخش نیازمند انجام اقدامات کافی مانند ایجاد شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری به منظور تحقق ایده‌های جدید هستیم.
وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای دنیا امروز به سمت نوآوری حرکت کرده‌اند. در گذشته نیز پروژه‌های پژوهشی زیادی در این مسیر انجام می‌شد که بعضا به مرحله تجاری‌سازی می‌رسید. در بخش فناوری ضعف‌های زیادی در کشور وجود دارد که با وجود تحریم‌ها، تشدید شده است، با این حال هم‌اکنون اقدامات قابل توجهی در بخش بومی‌سازی و تعمیق ساخت داخل انجام شده که کشورمان را از واردات بخش زیادی از فناوری‌ها بی‌نیاز کرده است، بر همین اساس باید در کنار بومی‌سازی، بخش‌های نوآوری را نیز توسعه داد.
وفایی فرد افزود: این مرکز، الگوی همکاری ارکان پژوهش و نوآوری را با همکاری دانشگاه‌ها شروع کرده، از این‌رو در تلاشیم طرح‌های موجود را به ایمیدرو تحویل داده و مصوبات لازم آن را برای ارائه یک نقشه راه برای بازیگران فعال در ذیل مجموعه ایمیدرو، دریافت کنیم تا از این پس شاهد توسعه بخش نوآوری و فناوری باشیم. از دیگر اقدامات مرکز نوآوری ایمینو، برگزاری جشنواره اینوماین با رویکردهای جدید است تا ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی را از این طریق در سراسر کشور جذب و در مراحل بعدی، بستر تجاری‌سازی و توسعه فناوری‌ها فراهم شود.
مدیر مرکز نوآوری ایمینو با بیان این موضوع مرکز نوآوری ایمینو با تمام فعالان بخش مکاتبه داشته و بسیاری از انجمن‌ها و فعالان بخش معدن نیز با آن ارتباط دارند، اظهار کرد: با توجه به بازگشایی فضای مجازی، بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند از این مسیر با این مرکز و خروجی‌های آن آشنا شوند.
وفایی فرد بیان کرد: در جشنواره اینوماین به تمام نیازها و چالش‌های این بخش پرداخته شده و در سایت مرکز نوآوری ایمینو هم به آن اشاره شده تا از این پس، ایده‌ها در چارچوب این مسائل طرح شود و برای حل این چالش‌ها نیز از نوآوران و شرکت‌های استار‌ت‌آپی بهره گرفت. از این پس نیز خروجی‌های احصاء شده صنایع اعلام می‌شود و در کنار آن از صنایع معدنی نیز درخواست داریم تا به پویایی و به‌روز شدن لیست موجود کمک کنند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیت‌ها خوب است اما چالش ما تجاری‌سازی است تا از ظرفیتها استفاده کنیم. در این بین بحث مس برای همکاری در مجموعه ما از اولویتهاست چراکه مس براساس نیاز بازار در آینده، یکی از استراتژیک ترین فلزات است.
وفایی‌فرد افزود: با توجه به اهمیت بالای صنعت مس در توسعه فناوری های نوین و ظرفیت های بالای نیروی انسانی کشور برای توسعه بیشتر این صنعت، ایمینو درصدد شد تا با انعقاد تفاهمنامه ای با انجمن مس ایران همکاری مستمری در راستای ایجاد امکان کارآفرینی، نوآوری و بهره مندی از ظرفیت های موجود سرمایه گذاری زنجیره صنعت مس به وجود آورد.

پست های مرتبط

پیام بگذارید