دکتر شکوری، رئیس انجمن مس ایران مطرح کرد: چرایی غیر فعال شدن معادن

تامین نقدینگی ماشین‌آلات، بیمه و … از مهمترین مشکلاتی است که معادن را از مدار تولید خارج کرد. البته فراموش نکنیم برخی قوانین و مقررات باعث شد تا برخی از معدنکاران عطای این کار را به لقایش سپرده و از این حوزه خارج شوند.
چندی پیش دکتر بهرام شکوری رئیس انجمن مس ایران درباره این موضوع بیان کرد: امروزه ۶۰۰۰ معدن غیر فعال در کشور داریم که در چرخه تولید قرار ندارند. متأسفانه بخشی از این معادن تا چندی پیش در مدار تولید قرار داشتند اما به دلایلی از این چرخه خارج شدند.
وی ادامه داد: عارضه یابی در مورد تعطیلی این معادن را از چند سال قبل آغاز کردیم به هر حال تا علت مشخص نشود نمی‌توان درمانی برای حل این موضوع پیدا کرد. در این عارضه یابی مشخص شد یکی دیگر از دلایل مهم برای توقف فعالیت این معادن، نبود نقدینگی است.
رئیس انجمن مس ایران بیان کرد: فراموش نکنیم ۹۸.۳ درصد معادن ما را معادن کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند و این تعطیلی در بین این معادن صورت گرفته است.
وی ماشین آلات معدنی و تجهیزات را یکی دیگر از دلایل تعطیلی معادن دانست و گفت: امروز در معادن با بحث تعطیلی پنهان هم مواجه هستیم، به این معنا که معادل با ظرفیت کامل فعالیت ندارند. در دنیا بین ۳ تا ۵ درصد از ذخایر کشور را استخراج می کنند اما برای ایران این عدد کمتر از نیم درصد است که یکی از دلایل آن ماشین آلات فرسوده است.
دکتر شکوری تصریح کرد: امروز ۴۵۰ میلیون تن ماده معدنی با ماشین آلات فرسوده تولید میشود، برای نوسازی این ماشین آلات به ۲ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم اما علی رغم بخشنامه های جدید همچنین مشکل پابرجاست.
وی با اشاره به ممنوعیت واردات ماشین آلات بیان کرد: ممنوعیت واردات ماشین آلات به ویژه ماشین آلات دست دوم باعث شده ماشینی که در خارج از کشور ۲۰۰ هزار دلار است را باید در ایران چندین برابر نرخ خریداری کرد گفته می‌شود این موضوع درراستای حمایت از تولید داخلی است اما در محاسباتی که انجام داده ایم مشخص شد، کل تولید داخلی کشور در این بخش به ۵۰ میلیون دلار نمی رسد. در حالی که تسهیل در واردات می‌توانست بهره‌برداری از ذخایر را افزایش و بسیاری از این معادن تعطیل شده را به چرخه تولید بازگرداند. اگر این محدودیت برداشته شود بدون شک نرخ ماشین آلات در ایران نیز متعادل می شود.
رئیس انجمن مس ایران افزود: ما در جلسه‌ای با صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی درخواست کردیم تا این مشکل را حل و کل تولید داخلی را خریداری کنند اما به شرطی که وزارت صمت تا ۲سال بخشنامه ها را لغو کرده و محدودیت ایجاد نکند. این موضوع را در کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران نیز در حضور نماینده معاونت معدنی وزارت صمت نیز اعلام کردیم. در حال حاضر اگر بخشنامه لغو شود صندوق بیمه کل تولید داخل را خریداری خواهد کرد.
وی در ادامه با اشاره به واگذاری معادن نیز اظهار کرد: این که قرار است به یک بار ۶ هزار معدن را در مزایده واگذار کنیم، خود حاکی از کارکرد نامناسب وزارت صمت است، چرا که این معادن به یکباره تعطیل نشده است برخی مواردی هستند که سال‌ها فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. وزارت صمت باید به سمت و سوی برود که هر استان به محض آن که معدنی تعطیل شد خیلی سریع آن را در مزایده قرار دهند. قانون نیز این موضوع را تکلیف کرده است. زمانی که ۶ هزار معدن به یکباره به مزایده گذاشته می شود تعداد افراد محدودی می توانند در مزایده شرکت کنند. در واقع امروز بخش عمده‌ای از این مشکلات با حمایت همه جانبه دولت از بخش معدن از میان برداشته می شود تا بتواند معادن غیرفعال را به چرخه تولید بازگرداند. برخی از موانع با بازنگری در قوانین و مقررات حل می‌شود و برخی دیگر نیازمند تامین نقدینگی و ارائه تسهیلات هستند. حال باید دید اولویت بعدی ایمپاسکو برای سال جدید تا چه اندازه ای آمار را افزایشی میکند.

پست های مرتبط

پیام بگذارید