مشروح آنچه در مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده انجمن مس ایران مطرح شد؛ تعامل، میان‌بر عبور از چالش‌ها

مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده انجمن مس ایران ظرف روزهای پایانی اسفند ماه با دستور جلسه استماع گزارش عملکرد هیات مدیره, خزانه دار و بازرس، تصویب صورتهای مالی منتهی به۲۹ /۱۲ /۱۴۰۱، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار، تعیین ورودیه و‌حق عضویت سالیانه اعضا و انتخاب بازرس اصلی و بازرس علی البدل برگزار شد.
در این جلسه دکتر شکوری به‌عنوان رئیس مجمع، دکتر شعبانی به‌عنوانی ناظر اول، مهندس امیریان به‌عنوان ناظر دوم و دکتر مشکانی نیز به عنوان منشی جلسه انتخاب شدند و علاوه بر تصویب موضوعات مورد بررسی، بر لزوم همکاری بیشتر اعضا در جهت تولید محتوای کارشناسانه تاکید شد. در عین حال اعضا برگزاری جلسات پرشور انجمن را فرصتی برای آشنایی بخش‌های مخالف زنجیره با یکدیگر و بهره‌گیری از فرصت‌ها عنوان کردند.
 
آینده روشن نیست
دکتر شکوری به‌عنوان رئیس انجمن مس و رئیس جلسه مجمع در ابتدای این جلسه به دشوار شدن انجام فعالیت اقتصادی و تولیدی در کشور ظرف سال‌های اخیر اشاره کرد و کفت: متاسفانه افق مناسبی برای بهبود شرایط در آینده نیز وجود ندارد. در این شرایط نیازمند آن هستیم تا با ایجاد اتحاد در تشکل‌های صنفی دست به دست یکدیگر داده تا با انسجام بیشتری از چالش‌های موجود گذر کنیم.
وی به عزم اداره مالیات برای دسترسی به حساب‌های بانکی فعالین اقتصادی و برداشت وجوه تعیین شده به‌عنوان مالیات بدون نیاز به مجوز بنگاه اقتصادی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اعتراضات گسترده انجام شده از سوی فعالین اقتصادی کشور و رد این تصمیم در شورای نگهبان باعث لغو آن شد؛ در غیر این صورت سال آینده با چالش جدیدی مواجه بودیم.
دکتر شکوری ادامه داد: کسری بودجه دولت باعث می‌شود تا بر چالش‌های اقتصادی کشور و فعالین بخش تولید در سال آینده افزوده شود؛ با این وجود در انجمن مس تلاش خواهیم کرد که با افزایش همکاری و همدلی میان اعضا، شرایط را به‌نحوی پیش ببریم که استمرار حیات در این بخش امکان‌پذیر باشد.  
 
تلاش انجمن در راستای ارتقا عملکرد اعضا
در ادامه دکتر صالح‌آبادی، دبیر انجمن به ارائه گزارشی کامل از عملکرد انجمن ظرف سال گذشته پرداخت تا به این ترتیب تبیین تکالیف انجمن برای سال آینده تسهیل شود. وی گفت: اهداف ۷ گانه‌ای برای فعالیت انجمن مس در کشور تببین شد که این اهداف عبارت هستند از: ساماندهی فعالیت‌های معدنی، صنعتی و تجاری صنعت مس؛ برقرای ارتباط میان فعالین حوزه و فرآهم آوردن امکان همکاری میان آنها؛ ارتقا دانش ارزی و بهره‌گیری از تجارب علمی و عملی متصدیان و صاحب نظران؛ تصمیم‌گیری یکپارچه جهت ارتقا این صنعت در کشور؛ تصمیم‌سازی و ارتباط اعضا و فعالین این حوزه با سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط؛ تنظیم بازار داخل و برندسازی مس ایران در بازارهای جهانی و در نهایت دفاع از منافع مشروع حقیقی و حقوقی اعضای انجمن.
دکتر صالح‌آبادی ادامه داد: بر مبنای اهداف ۷ گانه تببین شده، ریل‌گذاری مورد نظر برای حرکت انجمن مس انجام شد و این ریل‌گذاری فعالیت انجمن را در مسیری مشخص ساماندهی کرد.
وی افزود: اساسنامه عضویت در انجمن مس مطابق اساسنامه‌های اتاق بازگانی تبیین شده و پرداخت حق عضویت جزو شروط اصلی عضویت در انجمن است؛ از جمله مباحث مورد بررسی در این جلسه مجموع تصویب حق عضویت اعضا برای سال ۱۴۰۳  است.
 
ترازنامه مالی انجمن در ۱۴۰۱
در ادامه این جلسه آقای دارابی توضیحاتی اجمالی در خصوص ترازنامه مالی انجمن ارائه کرد و گفت: صورت منابع و مصارف مالی انجمن مس ایران برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ تهیه و تکمیل شده که تمام موارد در سایت انجمن قابل رویت است.
 
گسترش ارتباط با هدف بهره‌گیری از توانمندی‌ها
دکتر شعبانی، نایب رئیس انجمن مس ایران در ادامه این نشست بر لزوم افزایش ارتباط اعضای انجمن مس تاکید کرد و گفت: افزایش ارتباط میان اعضا بسیار کمک‌کننده است؛ درصدد هستیم تا اطلاعات انجمن از اعضا و شرح فعالیت‌ آنها، توانمندی‌ها و … تکمیل شده و از طریق سایت انجمن در اختیار سایر اعضا قرار گیرد. به این ترتیب فرصتی فراهم شود تا واحدهای مختلف با یکدیگر مرتبط شده و از توانایی یکدیگر استفاده کنند؛ متاسفانه در شرایط کنونی فعالین این صنعت چندان از توانمندی یکدیگر مطلع نیستند؛ انجمن می‌تواند فرصتی را فراهم کند تا اعضا از توانمندی یکدیگر مطلع شوند و این موضوع به افزایش همکاری میان اعضا کمک می‌کند.
دکتر شکوری در این راستا اضافه کرد: در حال حاضر پیمانکاران معدنی در انجمن عضو هستند؛ این در حالی است که طبیعتا بخشی از فعالین معدنی حوزه مس به دنبال پیمانکارانی برای اجرای کار خود هستند و وجود انجمن فرصتی میان آشنایی این دو گروه با یکدیگر است. درواقع انجمن فرصتی در جهت عرضه توانمندی‌ها و بیان تقاضای بخش‌های مختلف زنجیره است.
وی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۳ در نظر داریم تا جلسات هیات مدیره را به صورت دوره‌ای در دفتر اعضای انجمن برگزار کنیم، در این میان اگر امکان بازدید از واحدهای تولیدی نیز برای ما مهیا شود، از آن استقبال می‌کنیم، این روند باعث می‌شود تا با پتانسیل شرکت‌های عضور انجمن بیشتر آشنا شویم. در عین حال این بازدیدها می‌تواند محلی برای تولید محتوای کارشناسی باشد، تهیه چنین محتوایی می‌تواند به انجمن در اثرگذاری بر روی سیاست‌گذاران کمک کند. درواقع انجمن نیاز دارد که محتوای کارشناسی با هدف تعیین حقوق دولتی، عوارض و … وضع کرده و از آن برای مجاب کردن سیاست‌گذار استفاده کند.
 
لزوم همکاری بیشتر اعضا
دکنر شکوری در این نشست به همراهی بیشتر فعالین حوزه بالاخص اعضای انجمن اشاره کرد و گفت: عدم حضور اعضا در جلسات، زمانی نتیجه منفی خود را نشان می‌دهد که موضوعاتی نظیر عوارض، تغییر فرمول قیمت و… باعث ایجاد چالش در مسیر فعالیت بخش‌های مختلف زنجیره تولید شود، در چنین بحران‌هایی اعضا به یاد انجمن می‌افتند. این در حالی است که حضور فعال اعضا در جلسات و تولید محتوای مناسب حتی می‌تواند مانع از بروز چنین چالش‌هایی شود. لازم است تا تمامی اعضا با یکدیگر همکاری کنند تا انجمن قوی شد و دارای کرسی در کمیسیون‌های مختلف شود؛ در این صورت می‌تواند اثرگذاری بیشتری در سیاست‌گذاری بخش‌های مختلف اقتصادی ایفا کند. خوشبختانه موفق شده‌ایم تا برای انجمن در کمیسیون‌های مختلف کرسی بگیریم. در حال حاضر اعضای انجمن مس دارای کرسی در اتاق ایران و شورای عالی معادن هستند؛ البته لازم است که در سایر کمیسیون‌ها نظیر کمیسیون اقتصادی و تلفیق نیز حضور فعالتری داشته باشیم.

مصوبات نشست فوق‌العاده انجمن مس
در ادامه این نشست موضوعات مورد نظر به رای‌گیری گذاشته شد. با رای اکثریت آرا روزنامه اطلاعات به‌عنوان روزنامه رسمی انجمن انتخاب شد، همچنین تعیین ورودیه و‌ حق عضویت سالیانه اعضاء برای سال ۱۴۰۲ به رای مجمع به هیئت‌مدیره تفویض گردید. بازرس اصلی به رای‌گیری حاضرین مهدی آدمی و بازرس علی‌البدل تشکل، سعید مقدسی انتخاب شدند و قبول سمت نمودند.

فرصت معرفی و آشنایی
در ادامه این نشست یکی از اعضای حاضر که به‌عنوان نماینده شرکت توربین‌دار در مجمع حضور داشت؛ سیاست انجمن مس برای سال ۱۴۰۳ درخصوص ایجاد امکانی برای معرفی شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات به فعالین در این زنجیره را پرسید.
دکتر شعبانی، نایب رئیس انجمن مس ایران در این خصوص به وجود سایت و کانال تلگرامی انجمن اشاره کرده و گفتند: در حال حاضر بر روی سایت فضایی ایجاد شده است تا شرکت‌ها امکان ارائه محصولات خود پیدا کنند. در عین حال انجمن دارای کانال تلگرامی و اینستاگرامی است که این کانال با ۳ هزار عضو فعال در این صنعت می‌تواند فرصتی مناسب برای معرفی به اعضا باشد. در عین حال نشست‌های تخصصی انجمن نیز فرصتی را در اختیار فعالین بخش تجهیزات قرار می‌دهد تا توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند.

پست های مرتبط

پیام بگذارید